Openbare Bibliotheek Amsterdam | Webshop
Creatief Programmeren
Categorie Programma's Digitale geletterdheid/Maakplaats 021
Groep havo leerjaar 1, havo leerjaar 2, leerlingen nt2, praktijkonderwijs leerjaar 1, praktijkonderwijs leerjaar 2, vmbo leerjaar 1, vmbo leerjaar 2, vwo leerjaar 1
Tags computational thinking
Prijzen
  • per lessenreeks € 990,00
Terug

Creatief Programmeren

Introductie
Code is de taal van de toekomst. Want of het nu gaat om computers, smartphones, auto’s of speelgoed: in de wereld om ons heen zijn computers niet meer weg te denken. Het is belangrijk dat jongeren die wereld blijven begrijpen. Daarom moeten ze technologie niet alleen kunnen lezen, maar ook leren schrijven. De lessenreeks ‘creatief programmeren’ introduceert jongeren op speelse wijze in de digitale wereld. Hierbij leren ze hoe computers denken en hoe je met de computer zelf dingen kan maken.

Opbouw en lesduur
In 6 lessen nemen we de jongeren mee in de wereld van code.
Les 1 starten we met een speelse introductie in de wereld van computerdenken en programmeren. Les 2 en 3 leren de jongeren de basis van het programmeren van de micro:bit. We ontdekken samen wat computers kunnen zien, meten en weten in de wereld, maar ook hoe ze daarop kunnen reageren. Les 4 t/m 6 staan in het teken van een uitdagende opdracht. In kleine groepjes bedenken ze een oplossing én maken deze met behulp van knutselmateriaal en de micro:bit. De oplossingen worden aan het einde spetterend gepresenteerd.

Dit programma bestaat uit 6 lessen van elk 120 minuten. De eerste drie lessen vinden op school plaats, de laatste drie lessen in de maakplaats.

Leerinhoud/leerdoelen
Het verband leggen tussen technologie en het toepassen daarvan is een belangrijke eigenschap. Er wordt gewerkt aan de leerdoelen computational thinking:

  • problemen (her)formuleren;
  • gegevens verzamelen, analyseren en visualiseren;
  • werken met algoritmes en procedures;
  • probleem decompositie;
  • abstractie: reduceren van de complexiteit van een probleem;
  • maken van algoritmes en procedures;
  • automatisering;
  • simulatie en modellering.

De voorbeelden leerdoelen voor computational thinking zoals op SLO beschreven.

Dag Datum Tijd
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Waterlandplein
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Oosterdok
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Slotermeer
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Reigersbos
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Osdorp
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA CC Amstel
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Javaplein
- in overleg
23 aug. 2021 - 4 jul. 2022
in overleg OBA Mercatorplein