Openbare Bibliotheek Amsterdam | Webshop
Desinformatie Quest
Categorie Groepsprogramma's Digitale geletterheid / Maakplaats 021
Groep groep 6, groep 7, groep 8
Tags digitale geletterdheid informatie zoeken mediawijsheid
Prijzen
  • per groep € 150,00
Terug

Desinformatie Quest

Spelenderwijs digitaal weerbaar worden, dat is de bedoeling van het interactieve spel HackShield in de Bieb: een nieuwe AR-game voor kinderen van 8-12 jaar. Samen met hoofdpersoon Lux en de Cyber Agents van HackShield leren jonge spelers hoe je desinformatie herkent en omgaat met nepnieuws.

In deze nieuwe Augmented Reality-game draait het om het (kwade) volk van Stolas, dat mensen dom wil houden door desinformatie te verspreiden en kennis te vernietigen. Het (goede) volk van hoofdpersoon Lux moet dat voorkomen. Maar hoe doe je dat in het huidige gedigitaliseerde tijdperk? De spelers van de game zijn Cyber Agents die Lux gaan helpen. Met opdrachten op een tablet gaan kinderen in kleine groepjes de bibliotheek in, op zoek naar antwoorden. Als ieder groepje (binnen de tijd) de goede antwoorden vindt, krijgt het een stukje code. Alle codes samen vormen de oplossing van de game.

Leerdoelen
Alle opdrachten in deze nieuwe AR-game zijn gekoppeld aan leerdoelen en competenties in het primair onderwijs. Het gaat om:

  • desinformatie herkennen,
  • zoektermen bepalen die de juiste informatie opleveren
  • informatie in de bibliotheek opzoeken

Praktische informatie

  • Het spelen van de game duurt 90 minuten
  • Deze workshops worden vanaf januari 2022 aangeboden in verschillende OBA-vestigingen. Vanaf 9 november kun je je met je klas op deze pagina aanmelden. Wil je eerder informatie, neem dan contact op met José Remijn via j.remijn@oba.nl