Datum | in overleg |
Categorie | Inspiratie en advies |
leesbevordering | |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
Kinderen die meer lezen, zijn beter in taal. Logisch eigenlijk, want door te lezen maken kinderen kennis met nieuwe woorden en ‘boekentaal’, wennen zij aan de correcte spelling van woorden, oefenen zij – bewust en onbewust – strategieën voor begrijpend lezen en doen zij allerlei kennis op over de wereld.
Kinderen die minimaal een kwartier per dag lezen scoren hoger op de Cito-toets, op taal maar ook op andere vakken als rekenen en wereldoriëntatie. Daarom vinden wij het belangrijk om leerkrachten en scholen te ondersteunen en het leesplezier op scholen te bevorderen. Met behulp van deze monitor krijg je inzicht in de situatie op je school. Hier kun je vervolgens op inspelen.
Er wordt informatie verzameld over het leen- en leesgedrag van leerlingen, de leesmotivatie van leerlingen en het leesbevorderend gedrag van leerkrachten. De school ontvangt een standaard rapportage van de OBA . Het advies is om deze resultaten met het gehele team te bespreken. Vervolgens kunnen er voorstellen en afspraken worden gemaakt over de invulling van het leesbevorderingsbeleid.
Ons advies is om de monitor tweejaarlijks uit te voeren. Dit om de opbrengsten vast te stellen en zo nodig nieuwe afspraken te maken.
Praktische informatie